
NAF og Motor avholdt sin årlige vintertest onsdag denne uken, for å finne ut den faktiske rekkevidden for el-biler under norske vinterforhold. Til sammen deltok 31 elbiler blant de nyeste på det norske markedet, og aldri tidligere har det vært så mange biler med i testen. Den prestisjetunge testen har vært avholdt i flere år.
I testen konkurrerer bilene primært mot seg selv om hvilken bil som kommer nærmest rekkevidden du får oppgitt når du kjøper elbil – såkalt WLTP-rekkevidde.
WLTP-standard er oppgitte rekkeviddetall testet under optimale forhold, men vinter og kalde temperaturen er en kjent rekkeviddetyv for alle el-bileiere. Dermed ønsket NAF og Motor å finne ut hvor stort rekkeviddetap man må regne med hos de ulike bilmodellene på vinteren.
-Ingen annen test vil gi et så realistisk bilde av faktisk rekkevidde og hvilke biler som takler vinterforhold best, sa Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, før testen.
Testruten gikk fra Oslo, via Lygnasæter, Gjøvik, Ringebu, Dombås, Hjerkinn, Folldal og så sørover Venabygdsfjellet til Ringebu igjen. Bilene starter med fulladet batteri, uten forvarming, fra et garasjelokale på Vulkan i Oslo hvor temperaturen over natten var mellom 10 og 15 grader. Utetemperaturen var mellom 0 og minus 10 grader.
Etter endt test var det ingen tvil om hvilken bilmodell som gjorde det best. BYD Tang SUV leverte totalt 356 km av 400 km oppgitt WLTP-rekkevidde, noe som er et avvik på kun 11%. Det gjennomsnittlige avviket blant alle testens deltagere var 19,6%. Flere modeller hadde et avvik opp mot 30%, og noen hadde også et avvik over dette.
Det som imponerer ytterligere er at i tillegg til å levere bra i kalde temperaturer, stoppet BYD Tang på det høyeste punktet på Dovrefjell. Dermed kjørte bilen over 900 høydemetermeter stigning.